zaterdag 26 januari 2013

Izhar Elias

Izhar Elias is een veelgeprezen klassieke gitarist, die inmiddels ook internationaal is doorgebroken. In maart 2011 ontving hij de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, als allereerste gitarist in de geschiedenis van de prijs. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Zijn virtuoze nieuwe cd "Hommage à Debussy" zal zijn naam alleen maar meer doen stijgen.

"Eigenlijk moet ik zeggen: de gitaren van... Want ik heb meerdere bijzondere instrumenten die me erg dierbaar zijn. Een van die gitaren is er een uit 1812, gebouwd door de Italiaanse bouwer Carlo Guadagnini. Het is een bijzonder antiek instrument, waar ik muziek uit het begin van de 19e eeuw op speel. Een paar jaar geleden heb ik op dit instrument een dubbel album met Italiaanse operamuziek opgenomen "Semiramide" waarop je dit unieke instrument kunt horen. Daarnaast heb ik een kopie van een gitaar uit de baroktijd, waar ik o.a. Spaanse dansen uit die tijd op speel.

Voor de muziek van eind 19e eeuw tot vandaag heb ik anderhalf jaar geleden een hele mooie gitaar van de Franse bouwer Delarue gekocht. Mijn CD "Hommage à Debussy", die net is uitgekomen, is op dit instrument opgenomen. Ook als ik met orkest soleer speel ik op deze gitaar. Vorig jaar heb ik bijv. het beroemde "Concierto de Aranjuez" hierop gespeeld met het Residentie Orkest, o.a. volle bak in de grote zaal van het Concertgebouw, de gitaar wel een beetje versterkt. Tijdens mijn tour met het Residentie Orkest kreeg ik de Nederlandse Muziekprijs, de belangrijkste klassieke muziekprijs van Nederland."